Reklama
 
Blog | Michal Berg

Aleš Michl změnám klimatu nerozumí. Snad rozumí aspoň své práci v ČNB

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl se přidal do řad ekonomů, kterým se udělal názor (odkaz na jeho článek v MF Dnes) na změny klimatu a ekologii. Což o to, jedná se skutečně o nejdůležitější téma dneška, takže se mu začínají věnovat i lidé, kterým bylo doposud ukradené. Michl však svou exkurzi do ekologie nezvládá, a co je ještě horší – nezvládá ani ekonomické konstrukce, kterými své pomatené a narychlo vytvořené názory na ekologii podkládá.

Ospravedlnit názor, že nemá cenu omezovat emise skleníkových plynů v EU, protože většinu jich generuje Čína, je zcestné. Zcela totiž pomíjí zásadní fakt, že do Číny jsme postupem let přesunuli velkou část naší výroby. Emise tedy patří do bilance čínského průmyslu, ale evropské spotřeby. Jinými slovy, i za část čínských emisí jsme můžeme my. Stejně je to s odpadem v asijských řekách: i po zákazu importu odpadu do Číny putuje do asijských zemí zhruba dva a půl milionu tun evropských odpadků ročně. Planeta je zkrátka jen jedna a hrát si v globalizovaném světě na to, že my nemusíme nic, ať začnou oni, je nesmyslné. Situace je tak vážná, že emise musí snižovat všichni.

Další nepochopení předvádí ekonom Michl s absurdním názorem, že čistší ekonomiku Číny zajistí, pokud budeme s Čínou více obchodovat a nebo tam více cestovat. Je to bohužel přesně naopak – s vyšším bohatstvím, rostoucím HDP a urbanizací dochází v Číně trvale k růstu emisí skleníkových plynů. Potvrzují to mnohé studie, ale i postačí prostý selský rozum: bohatší čínská rodina bude mít hovězí steak na stole častěji než chudší, bohatší čínská rodina bude jezdit autem nebo létat častěji než chudší.

Ekonomové vždy brali ekologii jako třešničku na dortu, které není třeba věnovat mnoho pozornosti. Nezbývá než věřit, že pan Michl při svém rozhodování o ekonomických otázkách v České národní bance věnuje tématům větší pečlivost, než předvedl ve svém „ekologickém manifestu”. A k jeho otázce, zda je horší konzumace hovězího steaku nebo jízda autem: je to jedno, omezovat stejně budeme muset ve vlastním zájmu obojí.


Foto: Emerson Vieira

Reklama