Reklama
 
Blog | Michal Berg

Slovanská vzájemnost jako nástroj ruské propagandy aneb proč prezidentka Čaputová mluví o Slovanech

Slovanská vzájemnost jako nástroj ruské propagandy aneb proč prezidentka Čaputová mluví o Slovanech.
Téma slovanství je dlouhodobě využíváno pro problematické aktivity, od ruských dezinformací a konspiračních teorií, přes šíření násilí až k případům zneužívání dětí a sektářství.

Před dvěma dny slovenská prezidentka Čaputová napsala v relativně nevýznamném tweetu, že spolupráce české a slovenské policie na pomoci uprchlíkům je pěkný příklad slovanské vzájemnosti, ne jak si ji představuje Rusko.
Někteří lidé v Česku se podivovali, proč tohle vůbec zmiňuje, a moje následná anketa na twitteru ukázala, že úplně nerozumíme tomu, proč se slovanská vzájemnost na Slovensku ve veřejné debatě objevuje, a spíše bychom to měli ignorovat.

Na Slovensku je slovanství ve veřejné debatě přítomno mnohem silněji, než v Česku. A využívají ho zejména nechutné figury: Kotleba, Harabín nebo Ficův poslanec Blaha. V zásadě jde o velmi vstřícný postoj k Rusku na základě toho, že jsou to slovanští bratři.

Slovenská identita je se slovanstvím propojená víc než česká i proto, že jeho velkým zastáncem byl jeden z otců slovenského jazyka Ludovít Štúr, který prosazoval splynutí s carským Ruskem. Nelze tak úplně jednoduše „slovanskou otázku“ odmítnout, když se o tom učí děti ve škole.

I v Česku se okolo slovanství v posledních letech vytvořil pozoruhodný „ekosystém“, který se snaží získávat podporovatele. V politické rovině se nijak neprosazuje, ale to neznamená, že nemá vliv. Zejména na Moravě vznikají tzv. slovanské občiny.

Jsou to spolky, které se snaží lákat nikoli primárně na historický či politický obsah, ale na kulturu, slovanskou módu nebo přírodní a ezo aktivity. Mají svoje weby, eshopy, youtube kanály, a před covidem i relativně častou činnost a setkávání. Viz např. web www.slovanskakultura.cz

Příkladem toho, jak se to dělá chytře, je třeba eshop se slovanskou módou www.roduslava.cz – ten vypadá úplně neškodně, s pěknými fotkami, výrobky které fungují na instagramu nebo vyprázdněnými ezotexty na svém blogu.

Majitelka je přitom často vidět na slovanských sněmech či konferencích, což je vedle „lidové kultury“ další pilíř slovanství: lidé s tituly přednášejí „vědecké“ příspěvky o historii. Základem jejich teorie je tvrzení, že „Vatikán přepsal historii v neprospěch Slovanů“.

Slované prý byli jeden z nejstarších kmenů a dokonce založili Řím, protože Etruskové, to přece znamená „Eto Rus“. Stěhování národů je pak bráno jako záminka na vymazání této slovanské historie. Z principu věci je tak slovanství „pohanské“ a ostře antikřesťanské.

Ta kombinace duchovní – pohanské – stránky, života v přírodě, specifické módy a kultury, je trochu podobná krátkému vzedmutí odkazu na keltskou kulturu v devadesátkách. Ta ale jak přišla, tak zase odešla, s výjimkou relativně minoritního novopohanství.

Zato slovanství je dlouhá léta podporováno z Ruska. Do svých komunikačních kanálů pak míchá vedle kultury a vlastního výkladu historie i tu nejtvrdší proruskou propagandu a konspirační teorie. Nepřekvapí tak, že je podle nich COVID plánovaná pandemie.

Slovanskou košili na sobě nosí i přední český pošuk a pražský taxikář Zdeněk Ponert. Slovanství propaguje i Josef Novosad, který se mnou sedí ve vsetínském zastupitelstvu (dříve za KSČM, následně za SPD), má zde dokonce vlastní slovanskou občinu Jasenka.

Na Vsetíně se před pár lety konala „vědecká“ konference o Slovanství. Vystoupil na ni s např. PhDr. Lubomír Hudo s přednáškou „Reálna možnosť súčasného Slovanstva vymknúť sa zo spárov mocenského riadenia ľudstva a potvrdit svoju dějinnú úlohu“. Hudo je nyní asistentem slovenského europoslance Uhríka (dříve Kotlebovec, nyní strana Republika, dříve i nyní nácek). Něco k Hudově historii

I proto se zjevně Čaputová snaží téma slovanství těmto problematickým kruhům nenechat a aktivně jej přerámovat. V Česku naopak o celé slovanské problematice zatím nikdo pořádně ani nepsal, přestože i u nás je několik aktivit, které by si to velmi zasloužily.

Spojuje je jméno Andrej Karimov. Říká o sobě že je donský či sibiřský kozák, a k slovanským tancům, zpěvům a historii přidává další dva aspekty – bojová umění („systema sibiřských kozáků“) a specifickou výchovu dětí (projekty „Empower the Child“ a „Otcové a děti“).

Se svými projekty s nevinně znějícími názvy jako „EMPOWER THE CHILD – POHYBOVÉ HRY PRO CELOU RODINU“ objíždí Slovensko i Česko a učí sebeobranu a aktivity s dětmi. https://www.labearena.cz/pet-slovanskych-dnu-v-labe-arene…
Daří se mu pronikat do prostředí alternativních škol, jedním z lektorů jeho technik je např. pan Mario Večerek, učitel na montessori ZŠ Labyrint ve Lhotě u Opavy.

Opravdu není učení Karimova jen neškodnou zábavou pro upevnění vztahů mezi rodiči a dětmi?

Ne.

V roce 2018 proběhla na Slovensku kauza násilí na dětech a podezření z jejich zneužívání v alternativní škole Dvě ruky v Banské Bystrici. Ředitel školy Aleš Štesko brutálně zbil čtrnáctiletého žáka, přičemž se ukázalo, že škola byla pod velkým vlivem Karimova, který zde začal učit a prvky jeho „systemy“ se zaváděly do výuky. Velmi podrobně se kauze věnoval blogger Radovan Bránik.

V jeho článcích najdete i další prvky: sektářství, problematičnost „her“ ve směru nadměrného tělesného kontaktu s dětmi nebo vojenského drilu. Starší videa na youtube kanálu ukazují vojenský výcvik malých dětí se zbraněmi. Více opět zde.

Škola v Banské Bystrici byla nakonec uzavřena, Karimov ale svoje aktivity provozuje dál. V Česku se přitom o jeho problematické minulosti nic neví, nebo zde má své následovníky.

Zpátky na začátek:
– „slovanství“ je nástrojem ruské propagandy, na Slovensku ještě mnohem problematičtější.
– Získává si příznivce skrze na první pohled neškodné aktivity, které se ale ukazují jako velmi problematické
– A v podstatě se v Česku neobjevuje ve veřejné debatě.